ÇARPMAZSAN DEVRİLİR
MÜFREDAT
M.2.1.4. Doğal Sayılarla Çarpma İşlemi Terimler veya kavramlar: çarpma, çarpım tablosu, çarpan, çarpım Semboller: x
M.2.1.4.1. Çarpma işleminin tekrarlı toplama anlamına geldiğini açıklar. Gerçek nesnelerle yapılan çalışmalara yer verilir.
M.2.1.4.2. Doğal sayılarla çarpma işlemi yapar.
a) Çarpma işleminin sembolünün (x) anlamı üzerinde durulur.
b) 10’a kadar olan sayıları 1, 2, 3, 4 ve 5 ile çarpar.
c) Çarpma işleminde çarpanların yerinin değişmesinin çarpımı değiştirmeyeceği fark ettirilir.
ç) Yüzlük tablo ve işlem tabloları kullanılarak 5’e kadar (5 dâhil) çarpım tablosu oluşturulur.
d) Çarpma işleminde 1 ve 0’ın etkisi açıklanır.
KAYNAK
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MATEMATİK ÖĞRETİM PROGRAMI 2018 PDF SAYFA 29
OYUNUN OYNANIŞI
Aman dikkat! Bu kule bildiğiniz kulelere benzemez. Çarpınca değil, çarpamazsanız devrilir. Nasıl mı? Hemen anlatayım. Biliyorsunuz jenga, tüm bloklar 3’erli gruplar halinde, üst üste dizilerek oynanır. Dizdiğimiz blokları bir sıra yatay, bir sıra dikey olacak şekilde dizmemiz gerekir. Amacımız ise, bloklarla oluşturduğumuz bu kuleyi, devirmeden yükseltebilmektir. Sırası gelen oyuncu, bloklardan birini, kuleyi devirmeden yerinden çıkarır. Üst kısma, yönü doğru olacak şekilde koyar. Bizim kulemizin farkı ise çarpması. Kuleden aldığımız her bloğun üzerinde çarpma işlemleri var. Bu işlemleri doğru yaparsak sorun yok. Dikkatlice üste koymamız yeterli olacak. Ama doğru çarpmazsak, aldığımız bloğu yerine geri koymamız gerekiyor. Ve bu iş, bloğu üste koymaktan çok daha zor. Anlayacağınız bu kule, bloklardaki sayıları doğru çarpmazsanız, büyük ihtimalle devrilecek.