GÖKKUŞAĞINI TOPLA
MÜFREDAT
M.1.1.2. Doğal Sayılarla Toplama İşlemi
M.1.1.2.2. Toplamları 20’ye kadar (20 dâhil) olan doğal sayılarla toplama işlemini yapar.
a) Toplama işleminin sembolü (+) ve eşit işareti (=) tanıtılır ve anlamları üzerinde durulur.
b) İşlem öğretiminde problem durumlarından yola çıkılmasına dikkat edilir.
c) Öğrenci işleme ait matematik cümlesini yazar ve modelle gösterir.
ç) Toplanan, toplam ve toplama terimlerinin anlamları vurgulanır.
d) Yan yana ve alt alta toplama işlemi yaptırılır. Alt alta toplama işlemi verilirken işlem çizgisinin eşit işareti ile benzer anlam taşıdığı vurgulanır.
e) Toplama işleminde sıfırın etkisi açıklanır.
f) Öğrencilerin işlemi sesli olarak açıklamaları istenir. Örneğin 5+2=7 işleminde "Beş artı iki eşittir yedi. "Beş iki daha yedi eder." veya "Beş ile ikiyi toplarsak yedi eder." gibi açıklama yapmaları istenir.
g) Toplamları 10 veya 20 olan sayı ikilileri ile çalışılır. h) 20’ye kadar olan doğal sayıları iki doğal sayının toplamı biçiminde yazma çalışmalarına yer verilir.
ı) Eldeli toplama işlemine yer verilmez.
M.1.1.2.3. Toplama işleminde toplananların yerleri değiştiğinde toplamın değişmediğini fark eder. Bu durumun, toplamanın değişme özelliği olarak adlandırıldığı belirtilmez.
M.1.1.2.4. Toplamları 20’yi geçmeyen sayılarla yapılan toplama işleminde verilmeyen toplananı bulur.
a) İlk aşamada toplananlar verilip öğrencilerin toplamı bulmaları istenir. İkinci aşamada birinci toplanan ve toplam verilir, ikinci toplananı bulmaları istenir. Son aşamada ise ikinci toplanan ve toplam verilir, birinci toplananı bulmaları istenir. Örneğin (sonucu 12 olan işlemler) sayılarla işlemlere geçmeden önce 12 sayısının toplamını oluşturan görsel modeller kullanılmalıdır. 12 yerine farklı sayılar da kullanılabilir. • 8 bilyem vardı. 4 tane de kardeşim verdi. Kaç bilyem oldu? • 8 bilyem vardı. Kardeşimin verdiği bilyelerle toplam 12 bilyem oldu. Kardeşim bana kaç bilye verdi? • Bir miktar bilyem vardı. 4 bilye de kardeşim verdi. Toplam bilyelerim 12 tane oldu. Daha önce kaç bilyem vardı?
b) Çıkarma işlemi yapılmaz, üzerine ekleme anlamı vurgulanarak işlem yapılır.
c) Bu çalışmalar yapılırken model kullanmaya özen gösterilir
KAYNAK
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MATEMATİK ÖĞRETİM PROGRAMI 2018 PDF SAYFA 26
OYUNUN OYNANIŞI
Bugün hava çok bulutlu. Galiba yağmur yağacak. Bayılırım yağmura. Hele bir de arkasından gökkuşağı çıkarsa, muhteşem olur. Keşke yağsa da gökkuşağını görebilsek.
Aa baksana, bu kartlarda eksik bir şeyler var. Kartın üstündeki bölümde yazan sayı ile altındaki aynı değil. Hıı, şimdi anladım. Mor çubukta yağmur yağması için gereken
bulut sayısı var. Yeşilde ise şu anda olan bulut sayısı. Alttaki sayılara kaç eklersek, gereken bulut sayısına ulaşırız peki? Hadi bulup yeşil çubuğun boş kısmına yazalım.
Belki bulutlar tamamlanır da yağmur yağar. Biz de gökkuşağını görebiliriz.